Vanaisa Vokk
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

elektrivõrr

2 posters

Go down

elektrivõrr Empty elektrivõrr

Postitamine by totsent Teis Juun 26, 2012 1:00 pm

Täiesti omapärane mõte, aga siiski. Enamus siinseid foorumi kirjutajaid lugejaid on ilmselt autentse bensiinimootori sõbrad. Kuid neid autentseid asju jääb ajajooksul vähemaks ning neist jäävad maha mootoriteta raamid kuhu võiks midagi peale aretada.
Olen juba päris mitu päeva arendanud seda mõtet. Arvestades konstruktsioonilise tugevusi, ei ole mõtet võrri väga äkiliseks teha, laguneb lihtsalt laiali, aga kuni 4kW korraliku väändega elektrimootor võiks omanikule kiirenduslõbu ja kaasliiklejatele ootamatuid vaatepilte pakkuda. Isegi 2kW elektrimootor annaks juba märgatavalt parema kiirenduse kui originaal bensukas, sest see 2kW on kohe algusest peale saadaval, mitte teatud pöörete juures.
Müüakse mitmesuguseid kitte, kus on akud, mootor, kontroller jms. vidinad olemas. Ainult kruvi peale. See on küll kiire variant, aga seal puudub ehitusrõõm ja on päris kallis.
Riga 13 raamile võiks kittidest sobida näiteks 1kW/h LiFePo aku ja 2kW rattarummus olev mootor. Aku ise kaalub 10kg ning orienteeruvaks sõiduulatuseks võiks olla 30km. 50km/h on kergelt saavutatav sinna lisanduva mõnusa väändemomendiga.
3kW komplekt koos mootori ja akudega maksab miski 1300 Eur. Kiirendusele orienteeritud komplekt arendab kiirust kuni 50km/h (pole lubasid vaja) ning kiirusele orienteeritud komplekt kuni 75km/h.

Kallite Li akude asemel võib kasutada ka tavalisi pliiakusid. Kõige mõistlikum on mahtuvus kokku panna laialt levinud ja kõige odavamatest 7A/h x 12V akudest. Neid jääb kasutatuna sageli üle paljudest upsidest ja neid võib isegi tasuta saada. Väiksed mõõtmed võimaldavad neid mõnusalt paigutada. Kiirendus selle all ei kannata. Plii akud annavad isegi rohkem energiat korraga välja. Kuid sõidukaugus jääb kusagile 10-15km piirimaile. Poes käimiseks ja poosetamiseks üldiselt kõlbab. Akumahtu võib muidugi tõsta, kuid see muudab sõiduriista raskemaks ja ebapraktilisemaks.

Siin on üks nauditav video 13kW rummusisese mootoriga võrrist, millel on 2kW/h aku. max. kiirus 90km/h.
https://www.youtube.com/watch?v=ZzvtY5TzqKQ

Kas tekitab emotsioone? Teeme ära? Ma saaks mootori kontrolleriga hakkama. Võibolla mitte just 13kw, aga alustuseks 2-3kW oleks piisav.
totsent
totsent
Kasutaja
Kasutaja

Postituste arv : 192
Age : 55
Registration date : 17/06/2012

Tagasi üles Go down

elektrivõrr Empty Re: elektrivõrr

Postitamine by oldmoped Teis Juun 26, 2012 10:14 pm

Olen iseendas jõudnud arusaamisele, et kui tegu on igapäevaseks tarvitamiseks mõeldud sõidukiga, on 250-500w täiesti piisav - sellega saab saavutatud suhteliselt mõistlik kiiruse ja kestvuse ning kaalu (ja loomulikult ka hinna) suhe.
250w eelis see, et see loetakse veel jalgrattaks, samas sõidukiirus 25-30kmh ja sõiduulatus 36V12Ah akuga 30-35km (see mu ratta reaalne praktika, mitte tootjaandmed )

Minnes võimsusega suuremaks hakkavad peale käärid, et kergliiklusteedel enam sellega sõita ei tohi ja kui ei taha asja registreerida, siis ei ole selle võimsusega mittemidagi teha - pisimopeedil võib olla kuni 1kw, aga tippkiirus on lubatud 25kmh, mille saavutab ka 250w mootoriga.
Ainus alternatiiv on seljuhul teha kõigile euronormidele vastav elektrimopeed kiirusega kuni 45kmh ja võib kasutada mootorit kuni 4kw.
oldmoped
oldmoped
Moderaator
Moderaator

Postituste arv : 428
Age : 54
Registration date : 05/07/2009

Tagasi üles Go down

elektrivõrr Empty Re: elektrivõrr

Postitamine by totsent Kolm Juun 27, 2012 9:51 am

Nojah, ma pole ise kunagi sõita proovinud ühegi elektrilise asjanduse peale iMievi ja Leafi.
Võrr on ju ka registreerimisele ja kindlustamisele kuuluv riistapuu. Seaduse ees pole vahet kas bensiiniga või elektriga. Füüsiliselt on aga 4kW el. mootoriga võrr väga äkiline asjandus. Väliselt mittemidagi ütlev. Pealegi, normaalsõidus ei kasuta seda 4kW. See ikka kiirendamise jaoks. Tasa sõites samal kiirusel ja sama akumahuga peaks andma sarnase sõidukauguse miinus laiema kummi hõõrdetegur.
Kiirendus on omaette elamus ja seda paljud ajavadki taga. Noh kellele see on oluline.
See võrrilaadne asi, mis videos oli, on tegelikult mootorratas seaduse mõistes.
totsent
totsent
Kasutaja
Kasutaja

Postituste arv : 192
Age : 55
Registration date : 17/06/2012

Tagasi üles Go down

elektrivõrr Empty Re: elektrivõrr

Postitamine by oldmoped Kolm Juun 27, 2012 10:27 am

Justnimelt algkiirendus on see, kuhu umbes pool aku mahtuvusest ära lähebki (stiilis 10 äkilist paigaltminekut = ~10km sõitu).
Elektrirattal reaalkasutuses proovitakse sellest hoiduda ja kasutatakse liikuma hakkamisel juurde pedaalide abi.
Minu masinal reaalselt olemas pedaaliandur - hakkad väntama ja umbes kümnenda-viieteistmenda pedaaliringi juures tuleb mootor ise automaatselt taha... siis on paras väntamine järgi jätta ja "gaasi" keerata... kuigi keegi ei keelaks ka pedaaliassistendi reziimis sõita, et mootor aitab vändata... aga no seda küll keegi vist ei viitsi.
Tippkiirus 25-27kmh jääb ka selle 250w mootori puhul mitte võimsuse vaid kontrolleri taha - mootori max pöörded on legaalse piiri peale ära piirataud ja ka hargi peal ei lähe tühikäigus rohkem.
oldmoped
oldmoped
Moderaator
Moderaator

Postituste arv : 428
Age : 54
Registration date : 05/07/2009

Tagasi üles Go down

elektrivõrr Empty Re: elektrivõrr

Postitamine by totsent Kolm Juun 27, 2012 12:07 pm

Mul on siin teooria jaoks selline vahva exceli tabel kiirenduste, energiate ja õhutakistuste jaoks. Kui võtta aluseks sellise komplekti: võrri raam 25kg, el. mootor elektroonikaga 5kg, aku 20kg, mees 80kg. Siis kokku on liigutatav mass 130kg
Oletame, et mootor arendab võimsust 4kW, siis kiirus 50 km/h saabub 3 sekundiga. Reaalses elus arvestame juurde hõõrdeteguri, ja kasvava õhutakistuse. Mis lisab ilmselt pool sekundit või nii. Energia, mis pannakse sellise kiiruse saavutamiseks on kõigest 3,3 w/h. See ei sõltu seejuures kiirenduse äkilisusest. Pole vahet kas see energiakogus pannakse välja sekundi, 3 või 20 jooksul. 1,5kw/h akusse mahub päris palju selliseid kiirendusi.
1,5kW/h on päris suur energia, selle abil saab tõsta 1t massi 45m kõrgusele. (umbes 2 autoakut nimitühjenemisel)

Võrdluseks 1kW mootoriga kuluks sama kiiruse saavutamiseks 12s.

Teooria siin: http://en.wikipedia.org/wiki/Kinetic_energy

Nii et ma ei ole päris nõus sinu väitega äkiliste paigaltminekute suhtes. Siin mängib võibolla rolli vähene aku mahtuvus, mis on mõeldud õhu ja hõõrdetakistuse ületamiseks ning pliiaku omapära, kus suure voolud vähendavad disproportsionaalselt akumahtu, kus näiteks 7A/h nominaalmahust jääb järgi 2,3A/h kui akut tühjendada nominaalse 0,35A asemel 25A.
Li akudel selline halb omadus on väga palju väiksem.
totsent
totsent
Kasutaja
Kasutaja

Postituste arv : 192
Age : 55
Registration date : 17/06/2012

Tagasi üles Go down

elektrivõrr Empty Re: elektrivõrr

Postitamine by totsent Esm Juul 30, 2012 8:31 am

Avastasin et mu vana 1,7kW tolmuimeja mootor on alalisvoolu otsemootor ja põhimõtteliselt sobib kasutuseks. Nüüd oleks vaja välja mõelda mingi reduktor. Sellega saaks juba liikuma küll. Ainult et regeneratiivne pidurdamine on suur küsimärk sellise mittepüsimagnet mootoriga.
totsent
totsent
Kasutaja
Kasutaja

Postituste arv : 192
Age : 55
Registration date : 17/06/2012

Tagasi üles Go down

elektrivõrr Empty Re: elektrivõrr

Postitamine by Sponsored content


Sponsored content


Tagasi üles Go down

Tagasi üles


 
Permissions in this forum:
Sa ei saa vastata siinsetele teemadele