Läti jalgratas
5 posters
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 2
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 2 • 1, 2
Läti jalgratas
Panen identifitseerimiseks püsti ühe jalgratta, mis seisab tühja jälle kuuri all ja millest oleks vaja lahti saada.
Jalgrattal on puudu ainult sadul ja kett, kõik muu, veljed, raam ja leistang on korralikus seisus (muidugi oleneb mis aastast see tallapress on)
Rehvidega on selline lugu, et on vist omapäraselt katki, seisnud kuskil ilma õhku pidamata ja on murenenud.
http://fotoalbum.ee/photos/canyondrift/sets/863319
Ratas siis selline oma olemuselt, kahjuks polnud seekord tagarummule midagi kritseldatud, aga raaminumber on olemas.
Tahaks teada mis ratas ta on, mis on tema aastaarv ja palju võiks tema turuhind olla?
Jalgrattal on puudu ainult sadul ja kett, kõik muu, veljed, raam ja leistang on korralikus seisus (muidugi oleneb mis aastast see tallapress on)
Rehvidega on selline lugu, et on vist omapäraselt katki, seisnud kuskil ilma õhku pidamata ja on murenenud.
http://fotoalbum.ee/photos/canyondrift/sets/863319
Ratas siis selline oma olemuselt, kahjuks polnud seekord tagarummule midagi kritseldatud, aga raaminumber on olemas.
Tahaks teada mis ratas ta on, mis on tema aastaarv ja palju võiks tema turuhind olla?
Re: Läti jalgratas
Turu hind on täpselt see, millega sa oled nõus selle ratta mulle loovutama!
urmet48- Moderaator
- Postituste arv : 539
Age : 41
Registration date : 24/03/2009
Re: Läti jalgratas
Riia jalgrattatehase toode, "Punane täht" - "Sarkana Zvaigne" , endise Gustav Erenpreisi tehase GEO Nõukogude Läti Sotsialistliku Vabariigi aegne toode. Ilmselt enne 1949, aga ka võibolla perioodist 1940-41. Kolleeg Indrek on minu teada nende rataste põhispetsialist Eestis . 1938-40 suvi oli näiteks ühe GEO ratta nr122556, 1949-51 ilmselt üks ratas 3xxxxx. Aastaks 1940 (mis hetkeks täpselt?) oli GEO tootnud kokku ligi 200000 ratast ja aasta toodang oli 30-ndate lõpus ligikaudu 40000 tk aastas, seega võib antud ratas jääda ka vahemikku august 1940 - suvi1941. Tegelikult asjatundja ütleb embleemi järgi ära kohe, ilmselt.
Palju maksab, ütleb Valdo, minu teada pole tal ka sellist aparaati.
Palju maksab, ütleb Valdo, minu teada pole tal ka sellist aparaati.
kass- Kasutaja
- Postituste arv : 144
Registration date : 05/07/2009
Re: Läti jalgratas
Tänan abi ees, sain isegi natuke targemaks.
Vanameister Valdo pidi kunagi lähiajal Lõuna-Eesti kanti sattuma ja selle Vega mu käest ära võtma, siis ilmselt vaatab ka selle "Punase tähe" seisukorra ja enda vajadused üle...
Vanameister Valdo pidi kunagi lähiajal Lõuna-Eesti kanti sattuma ja selle Vega mu käest ära võtma, siis ilmselt vaatab ka selle "Punase tähe" seisukorra ja enda vajadused üle...
Re: Läti jalgratas
Vot mis välja tuleb!
Avaldan kõrgendatud huvi nimetet ratta vastu! Kui mitte enamat, siis ehk lubatakse mul seda ratast lähemalt silmitseda, mõned sõlmed tunduvad sisaldavat huvitavat informatsiooni. Aastaarv võiks jääda jah sinna 40/41 kanti.
Ja selle "põhispetsialisti" asjus julgen jääda kahtlevale seisukohale.
Avaldan kõrgendatud huvi nimetet ratta vastu! Kui mitte enamat, siis ehk lubatakse mul seda ratast lähemalt silmitseda, mõned sõlmed tunduvad sisaldavat huvitavat informatsiooni. Aastaarv võiks jääda jah sinna 40/41 kanti.
Ja selle "põhispetsialisti" asjus julgen jääda kahtlevale seisukohale.
indrek- Kasutaja
- Postituste arv : 49
Age : 39
Registration date : 20/06/2009
Re: Läti jalgratas
Edasised asjaajamised ja pilguviskamised tuleb teha härra Praustiga suheldes, sest minu käest võttis ta ära ka selle ratta.
Praustil oli see ratas isegi olemas, aga mitte nii heas seisus kui see, mida just päev tagasi omasin.
Selle ratta põhispetsialistiks ta ka ennast ei väitnud, pakkus mingit teist inimest kes on nendega rohkem kokku puutunud.
Niiet kui on soov see ratas oma pilguga üle vaadata, siis kontakteeruge Valdoga, sest minu valduses saab seda vaadata ainult piltidelt...
Praustil oli see ratas isegi olemas, aga mitte nii heas seisus kui see, mida just päev tagasi omasin.
Selle ratta põhispetsialistiks ta ka ennast ei väitnud, pakkus mingit teist inimest kes on nendega rohkem kokku puutunud.
Niiet kui on soov see ratas oma pilguga üle vaadata, siis kontakteeruge Valdoga, sest minu valduses saab seda vaadata ainult piltidelt...
Re: Läti jalgratas
Siis tuleb tänada üsna kasulike fotode eest.
See tagarumm on mind pikalt vaevanud - tuleb välja, et oli ilma niklita ning ka ilma kirjadeta... kui nendelt fotodelt nähtut õigesti interpreteerin.
Minu SZ erineb sellest siiski mitme detaili poolest.
See tagarumm on mind pikalt vaevanud - tuleb välja, et oli ilma niklita ning ka ilma kirjadeta... kui nendelt fotodelt nähtut õigesti interpreteerin.
Minu SZ erineb sellest siiski mitme detaili poolest.
indrek- Kasutaja
- Postituste arv : 49
Age : 39
Registration date : 20/06/2009
Re: Läti jalgratas
Valdol on tegelikult 1947-nda aasta SZ. Võib-olla ka midagi muud. Ja nagu teada , on nende varajaste SZ-ga paras segadus (näit. Ilmari SZ, mida Indrek teab, tegelikult ikkai Riga 10) ja isegi läti muuseumimees Janis ei paista eriti asjas kodus olevat, rohkem vanema asja juures kinni.
Tundub, et neid tagarattaid võis olla mitut sorti...
Tundub, et neid tagarattaid võis olla mitut sorti...
kass- Kasutaja
- Postituste arv : 144
Registration date : 05/07/2009
Re: Läti jalgratas
Ilmaril on jah uuemad, see on kindlalt sõjaaegne. Eks need aastad olidki segadust täis ning kaugelt mitte üksnes selles tehases. Janis kinnitab, et need rattad olid tehnika poolest praktiliselt 100% GEO. Tal võib õigus olla, aga mitte 100% Janise muuseumis on sellest ajajärgust väljas üks võistlusmudel, rohkem rattaid perioodist 40/41 ei ole ma näinud. Tegelikult olen ma aga üldse vähe näinud, kui kasutada ühe tuntud vanatehniku sageli tarvitatavat väljendusviisi.
indrek- Kasutaja
- Postituste arv : 49
Age : 39
Registration date : 20/06/2009
Re: Läti jalgratas
Pilte ma too hetk paremaid teha ei suutnud, vihmane ilm pani kaamera kuidagi väga vales reziimis tööle ja tulid hägused pildid. Muidu said vist kõik enamvähem vajalikud ja huvitavad kohad üle käidud, mõningat kohta oleks võinud ka lähemalt võtta, aga pole selline profikaamera.
Selle tagarattaga oli endalgi väikene imestus, et huvitav, miks siin midagi kirjas pole ja miks ta isegi peale lapiga puhastamist mattmust on...
Selle tagarattaga oli endalgi väikene imestus, et huvitav, miks siin midagi kirjas pole ja miks ta isegi peale lapiga puhastamist mattmust on...
Re: Läti jalgratas
Julgeks Indrekule oponeerida, et "sõja ajal" selliseid SZ jalgrattaid "kindlalt" ei toodetud. Nii et ilmselt võiks ratas jääda ikkagi sõjajärgsesse perioodi 1947-49. Äärmiselt nõukoguliku nimetusega "Punast Tähte" , millel lisaks kiri Nõukogude Sotsialistlik Läti Vabariik ei toodetud saksa ajal mitte ja sakslased jõudsid ju loetud nädalatega läbi Läti. Saksa ajal Erenpreisile tehast tagasi ei antud ja jalgrattaid ei toodetud, enne sakslaste minekut sai tehase tagasi aga siis oli juba hilja midagi teha. Vastust annaks Valdo 1947 aasta ratas, vb paneb ta ka Auto-motosse nupukesed oma erakogu järjekordsetest pärlitest, ülimass todetud jne ...jalgratastest.
kass- Kasutaja
- Postituste arv : 144
Registration date : 05/07/2009
Re: Läti jalgratas
Enne sakslaste pealetungi jõuti Punase Tähe nime all ikka ligi aasta jagu jalgrattaid toota, nii et see on täiesti reaalne, et toodeti 40/41. Ajaloolise tõe huvides: Saksa aja lõpul siiski anti Erenpreisile õigused tagasi, aga seda rõõmu ei jätkunud tal kauaks.
Valdo 47. a ratast tahaks näha küll (huvitav, mille põhjal dateeritud, et just 47?).
Valdo 47. a ratast tahaks näha küll (huvitav, mille põhjal dateeritud, et just 47?).
indrek- Kasutaja
- Postituste arv : 49
Age : 39
Registration date : 20/06/2009
Re: Läti jalgratas
Kuna tegemist ei ole mitte müügi-, vaid identifitseerimisteemaga, siis julgen teemat jätkata. Valdo andis teada, et tema uurimistöö tulemusel selgus, et see jalgratas peaks olema miilitsa teenistusjalgratas. Teadaolevalt ainus säilinud eksemplar maailmas! Aastaks 41.
indrek- Kasutaja
- Postituste arv : 49
Age : 39
Registration date : 20/06/2009
Re: Läti jalgratas
No muidugi, nüüd näen mina ka, et miilitsa ratas! Lihtsalt see roheline ilutriip ajas segadusse, arvasin seetõttu, et tegu on 41-l aastal spetsiaalselt baltikumi metsavendadele toodetud teenistusjalgrattaga, aga need on nii haruldased, et säilinud pole ühtegi, veelgi enam, neid lausa ei toodetudki!
Viimati muutis seda kass (Laup Okt 10, 2009 4:57 am). Kokku muudetud 1 kord
kass- Kasutaja
- Postituste arv : 144
Registration date : 05/07/2009
Re: Läti jalgratas
canyondrift kirjutas:Aga küsimus? Mis teeb sellest jalgrattast miilitsa jalgratta?
Ilmselt miilits!
kass- Kasutaja
- Postituste arv : 144
Registration date : 05/07/2009
Re: Läti jalgratas
Miilits küll, aga jalgratta enda seisult?
Kõigepealt räägitakse, et tegu on mingi läti tehase jalgrattaga, siis ajab keegi, et tegu on miilitsa jalgrattaga ja kolmas jutt on juba, et metsavendade mingi omatoodang.
Siit tekib küsimus, et mis ta siis lõpuks on?
Kuisjuures jalgratas on pärit ühelt siit ilmast lahkunud arsti oma, samuti ka see Vega, aga nõuka ajal käis oma kõrgest ametist hoolimata mees siiski kaltsakalt riides ja hoidis madalat profiili küüditamise eest.
Kõigepealt räägitakse, et tegu on mingi läti tehase jalgrattaga, siis ajab keegi, et tegu on miilitsa jalgrattaga ja kolmas jutt on juba, et metsavendade mingi omatoodang.
Siit tekib küsimus, et mis ta siis lõpuks on?
Kuisjuures jalgratas on pärit ühelt siit ilmast lahkunud arsti oma, samuti ka see Vega, aga nõuka ajal käis oma kõrgest ametist hoolimata mees siiski kaltsakalt riides ja hoidis madalat profiili küüditamise eest.
Re: Läti jalgratas
Kass`il vist halb päev selja taga.
Ma ei oska täielikult kirjeldada, mis temast miilitsaratta teeb, kuid nii väitis selle ala maailma suurim asjatundja. Ma usun, et kõige selgem vihje sellele on just valmistamise aeg, mis raami numbri alusel arvutatav on. Sel perioodil, ma usun, tsiviilrataste tootmisele väga suurt rõhku ei asetatud. Vaadates ratast torkavad silma samuti mõned detailid - mattmustad pöiad ja rumm, väike ketiratas, ilmselt veel midagi.
Mil moel praktiliselt kasutamata ratas säilis, on tõepoolest raske aimata, kuid ilmselt on Hr. Kass`i vihjel metsavendade teema suunas õigustatud. Punaste tagant kahmatud vara peitmine oli vägagi põhjendatud; käesoleval juhul on (arvatavalt; keegi ju ei tea, kuidas tegelikult oli) peidukoht ratta säilimiseks olnud üsna soodne.
Ma ei oska täielikult kirjeldada, mis temast miilitsaratta teeb, kuid nii väitis selle ala maailma suurim asjatundja. Ma usun, et kõige selgem vihje sellele on just valmistamise aeg, mis raami numbri alusel arvutatav on. Sel perioodil, ma usun, tsiviilrataste tootmisele väga suurt rõhku ei asetatud. Vaadates ratast torkavad silma samuti mõned detailid - mattmustad pöiad ja rumm, väike ketiratas, ilmselt veel midagi.
Mil moel praktiliselt kasutamata ratas säilis, on tõepoolest raske aimata, kuid ilmselt on Hr. Kass`i vihjel metsavendade teema suunas õigustatud. Punaste tagant kahmatud vara peitmine oli vägagi põhjendatud; käesoleval juhul on (arvatavalt; keegi ju ei tea, kuidas tegelikult oli) peidukoht ratta säilimiseks olnud üsna soodne.
indrek- Kasutaja
- Postituste arv : 49
Age : 39
Registration date : 20/06/2009
Re: Läti jalgratas
Polnud ratas peidus midagi, sõitis mees koguaeg selle samusega ringi. Vegat hoidis ainult vaka all ja kapi otsas. Korraks oli selle vist kokku pand ja sõitmas käinud, aga siis jälle lahti võtnud.
See ratase ei saa ka olla kasutamata, sellega on kärna käidud, mingil rattal oli 3 kordarat läinud ja tagarumm oli enne mudakihi all. Sõidetud temaga oli, aga kuidas tekkisid temale soodsad tingimused säilimiseks, ei tea.
See ratase ei saa ka olla kasutamata, sellega on kärna käidud, mingil rattal oli 3 kordarat läinud ja tagarumm oli enne mudakihi all. Sõidetud temaga oli, aga kuidas tekkisid temale soodsad tingimused säilimiseks, ei tea.
Re: Läti jalgratas
Õige, ilmselt ei ole see ratas kohe tehasest saabumise järel konserveerituna säilitatud, kuid fotode põhjal võib hinnata, et kasutatud on seda siiski väga vähe. Vene võim kestis ju pikalt ning aja edenedes võidi julgeda välja tuua varem alal hoitud varandust.
indrek- Kasutaja
- Postituste arv : 49
Age : 39
Registration date : 20/06/2009
Re: Läti jalgratas
Panin oma üleelmisele postitusele selgitavaid kollaseid mulle juurde ja luban, et siin foorumis enam nalja teha ei püüa! Saan aru, et siinne akadeemiline keskond pole sobilik rumalate ja küündimatute naljaponnistuste jaoks!
Indrekule ja ka teistele veel selgituseks - kassil on enamus päevi halvad, aga sellised vahvad postitused aitavad ka kõige halvemaid päevi helgemaks muuta!
Aga ka mina ühineksin küsijaga, et mis ikkagi teeb jalgrattast miilitsa jalgratta - kas tõesti musted rummud (sobivad värvilt kirsadega?) ja kes on see maailma parim asjatundaja - kas hr. Seregins?
Indrekule ja ka teistele veel selgituseks - kassil on enamus päevi halvad, aga sellised vahvad postitused aitavad ka kõige halvemaid päevi helgemaks muuta!
Aga ka mina ühineksin küsijaga, et mis ikkagi teeb jalgrattast miilitsa jalgratta - kas tõesti musted rummud (sobivad värvilt kirsadega?) ja kes on see maailma parim asjatundaja - kas hr. Seregins?
kass- Kasutaja
- Postituste arv : 144
Registration date : 05/07/2009
Re: Läti jalgratas
Asjatundjaks oli tõepoolest Hr. Seregins. Eks tema seletaks täpsemalt, mis, kus ja millal.
Mis teeb ühest jalgrattast miilitsaratta? Sa, Kass, ütlesid tegelikult väga õigesti (vaid mina oma lühinägeliku mõistuse tõttu ei suutnud läbi näha), et miilits ise teeb. Tehnilistest sõlmedest - ametirattale iseloomulikult on vähe läikivaid osasid (vaata kas või musta värvi sadulatoru või pumbaklambrit). Sellise veloga sõitval inimesel ei kujutagi ette muid usutavaid jalavarje peale kirsade.
Veelkord vabandan oma alusetu etteheite pärast.
Mis teeb ühest jalgrattast miilitsaratta? Sa, Kass, ütlesid tegelikult väga õigesti (vaid mina oma lühinägeliku mõistuse tõttu ei suutnud läbi näha), et miilits ise teeb. Tehnilistest sõlmedest - ametirattale iseloomulikult on vähe läikivaid osasid (vaata kas või musta värvi sadulatoru või pumbaklambrit). Sellise veloga sõitval inimesel ei kujutagi ette muid usutavaid jalavarje peale kirsade.
Veelkord vabandan oma alusetu etteheite pärast.
indrek- Kasutaja
- Postituste arv : 49
Age : 39
Registration date : 20/06/2009
Re: Läti jalgratas
Mis siin ikka vabandada. Aga aeg oli segane (1940-41) ja teod tumedad seal Lätis nende Punaste Tähtede tootmisega. Ka Sinu (Indreku) Sarkana Zvaigne raaminumber on vististiliiga väike 1941 aasta jaoks. Maailma parim asjatundja olevat näinud mitmeid veidi suurema nr -ga jalgrattaid, mis olevat veel Erenpreisi tehase värvides välja tulnud. Nii et segased lood, vb tõesti toodeti mingil ajal (või partii) jalgrattaid ainult nõukogude ametiasutuste jaoks (nagu pikka aega toodeti M72 ja enne seda ja sõda näiteks PMZ750).
Käis ka selle jalgratta uus omanik täna minu pool ja vestlesime veidi ...
Käis ka selle jalgratta uus omanik täna minu pool ja vestlesime veidi ...
kass- Kasutaja
- Postituste arv : 144
Registration date : 05/07/2009
Re: Läti jalgratas
Mul on kodus elektrikontrolli Riga-7 sääreväristaja ja desna-2 jalgratas olemas ja kunagi oli võimalik ka teletaibimehaaniku Dnepr MT10-36 saada, aga seda ei tahtnud.
P.S. Ma ei tee muide üldse niiväga nalja - antud sõidukid on pärit reaalselt mõlemad kunagistest riigihangetest, mis tollane energiamüük oma kontrollidele üle eesti ametsõidukiteks ostis. Teletaibi (kui tolleaegse tähtsa valitsusside atribuudi ) igas maakonas olnud hooldusmehaanikule oli ametsõidukiks ette nähtud mitte auto vaid antud külgkorviga mootorrattad. Seda mootorratast pakuti ka minu isikule kunagi 80ndate lõpus ametsõidukiks ja isegi isegi nö ümberspetsialiseerumise meelitusvahendiks, kui tehti ettepanek, et ma keskjaama pealt teletaipidele hooldusele üle läheksin.
Samas, kas aga tegu on siis ikkagi elektrimontööri jalgratta ja võrriga, või peab selle legendi sinna uus omanik lihtsalt ise juurde kirjutama, kui mu lapselaps nende kuurist leitud jäänuseid 50 aasta pärast kellegi erakogusse müüb?
P.S. Ma ei tee muide üldse niiväga nalja - antud sõidukid on pärit reaalselt mõlemad kunagistest riigihangetest, mis tollane energiamüük oma kontrollidele üle eesti ametsõidukiteks ostis. Teletaibi (kui tolleaegse tähtsa valitsusside atribuudi ) igas maakonas olnud hooldusmehaanikule oli ametsõidukiks ette nähtud mitte auto vaid antud külgkorviga mootorrattad. Seda mootorratast pakuti ka minu isikule kunagi 80ndate lõpus ametsõidukiks ja isegi isegi nö ümberspetsialiseerumise meelitusvahendiks, kui tehti ettepanek, et ma keskjaama pealt teletaipidele hooldusele üle läheksin.
Samas, kas aga tegu on siis ikkagi elektrimontööri jalgratta ja võrriga, või peab selle legendi sinna uus omanik lihtsalt ise juurde kirjutama, kui mu lapselaps nende kuurist leitud jäänuseid 50 aasta pärast kellegi erakogusse müüb?
Viimati muutis seda oldmoped (Püh Okt 11, 2009 9:11 am). Kokku muudetud 3 korda
oldmoped- Moderaator
- Postituste arv : 428
Age : 54
Registration date : 05/07/2009
Re: Läti jalgratas
Ei saa välistada, et tehasest väljunud on näiteks 40.a lõpus; samuti ei saa välistada, et Erenpreisi värvides tehasest juba väljunud, kuid kohe müümata jäänud rattad ühel hetkel "tagasi kutsuti". Mina poen aastaarvu määramisel ikka ohutult müügitsheki tahakass kirjutas:Ka Sinu (Indreku) Sarkana Zvaigne raaminumber on vististiliiga väike 1941 aasta jaoks. Maailma parim asjatundja olevat näinud mitmeid veidi suurema nr -ga jalgrattaid, mis olevat veel Erenpreisi tehase värvides välja tulnud.
indrek- Kasutaja
- Postituste arv : 49
Age : 39
Registration date : 20/06/2009
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 2 • 1, 2
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 2
Permissions in this forum:
Sa ei saa vastata siinsetele teemadele