Oldmoped: Monark
+5
Kevin68
Vahindra
suslik83
Soobel
oldmoped
9 posters
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 1
Oldmoped: Monark
Olen tükkaega juba hammast ihunud, et peaks endale jälle mingi maanteeratta üle pika aja tekitama. Viimati sai oinasarvilistega arvestatvalt ringi sõidetud 80ndate lõpus ja siis ei olnud kuni 100km otsad nagu mingi eriline piin... aga eks sai noor ja härga täis ka oldud. Tänapäevased selle klassi masinad aga kahjuks ei tõmba eriti ei oma välimuse ega ka hinnaga. Kahjuks on isegi enamvähem mõistlikult säilinud sosside hinnad jubedalt üles läinud ja ega neid ei liigu ka.
Kuna endal kuuri all ammusest ajast üks paarkümmend aastat vana Monarki rape vedelemas, sai otsustatud see suveks ellu äratada.
Tegu pole küll korraliku võistlusrattaga vaid rohkem sellise omaaegse pühapäevasõitja mänguasjaga, nõukogude Turisti analoogiga. Eks need komponendi on seal kõik sellised "harju keskmised" aga ega minu võhma ja sõidumahtudega polegi tõenäoliselt kurjemat mõtet soetada.
Shimano Altus sarja käiguvahetussüsteem
vanakooli crossbow pidurid
Silstari vändad
jne jne jne
Seda, kas teen masinale restaureeringu, ei taha väga uskuda. Tegu saab olema ikkagi rohkem korrastamisega - lihtsalt osade originaalkomponentide hankimine on natuke keeruline ja/või kulukas ja tõenäoliselt läheb masinale külge ka mingi kogus kas teiste tootjate või siis tänapäevaseid vidinaid.
Tõenäoliselt näiteks tuleb esiratas mul kokku lapata 100% tänapäevastest komponentidest, sest sellele masinale käivaid ja taga isegi olemas olevat alumiiniumist vanakooli Weinmann 27 1-1/4 (+ Trelleborgi 27 1-1/4 rehvi) originaali polnud ees juba minuni jõudes ning see oli asendatud kümmekond aastat veel vanema terasest 17-622 Velo terasveljega... mis oli aga kivi saanud, mitu kodarat endast läbi tõmmanud ja selle tõttu ennast pikuti lõhki löönud.
Samuti ei kujuta hästi ette 27 1-1/4 rehvide leiuvõimalusi Eesti kaubandusvõrgust ja ka se elõhnab väga kuskilt mujalt tellimise järgi... ja mõistlik oleks ratas ümberlapata 622 mõõdus tänapäevastele võrudele.
Aga eks paistab, mis tulevik toob ja mis sellest rattast täpselt lõpuks saab.
Tõenäoliselt fixi sellest konkreetsest masinast ei tule... aga ära iial ütle iial.
Kuna endal kuuri all ammusest ajast üks paarkümmend aastat vana Monarki rape vedelemas, sai otsustatud see suveks ellu äratada.
Tegu pole küll korraliku võistlusrattaga vaid rohkem sellise omaaegse pühapäevasõitja mänguasjaga, nõukogude Turisti analoogiga. Eks need komponendi on seal kõik sellised "harju keskmised" aga ega minu võhma ja sõidumahtudega polegi tõenäoliselt kurjemat mõtet soetada.
Shimano Altus sarja käiguvahetussüsteem
vanakooli crossbow pidurid
Silstari vändad
jne jne jne
Seda, kas teen masinale restaureeringu, ei taha väga uskuda. Tegu saab olema ikkagi rohkem korrastamisega - lihtsalt osade originaalkomponentide hankimine on natuke keeruline ja/või kulukas ja tõenäoliselt läheb masinale külge ka mingi kogus kas teiste tootjate või siis tänapäevaseid vidinaid.
Tõenäoliselt näiteks tuleb esiratas mul kokku lapata 100% tänapäevastest komponentidest, sest sellele masinale käivaid ja taga isegi olemas olevat alumiiniumist vanakooli Weinmann 27 1-1/4 (+ Trelleborgi 27 1-1/4 rehvi) originaali polnud ees juba minuni jõudes ning see oli asendatud kümmekond aastat veel vanema terasest 17-622 Velo terasveljega... mis oli aga kivi saanud, mitu kodarat endast läbi tõmmanud ja selle tõttu ennast pikuti lõhki löönud.
Samuti ei kujuta hästi ette 27 1-1/4 rehvide leiuvõimalusi Eesti kaubandusvõrgust ja ka se elõhnab väga kuskilt mujalt tellimise järgi... ja mõistlik oleks ratas ümberlapata 622 mõõdus tänapäevastele võrudele.
Aga eks paistab, mis tulevik toob ja mis sellest rattast täpselt lõpuks saab.
Tõenäoliselt fixi sellest konkreetsest masinast ei tule... aga ära iial ütle iial.
oldmoped- Moderaator
- Postituste arv : 428
Age : 54
Registration date : 05/07/2009
Re: Oldmoped: Monark
Komplekteeri uued rattad: 622mm võiduka topeltveljed, uued rummud ja kevlariga väliskummid miski 25-28mm. Käigud ja pidurid jäta alles. Väga vihase relva saad.
Soobel- Kasutaja
- Postituste arv : 120
Registration date : 12/05/2009
Re: Oldmoped: Monark
Nüüd siis minu poolt hästi naiivne ja tõenäoliselt üliloll küsimus - kas on olemas mingeid arvutusvalemeid või tabeleid, kust otsida komponentidest komplekteerimiseks vajalikke kodarapikkusi a'la rummu mõõt x, velje mõõt y, kodarate arv z = kodarapikkus ?
Vanakooli klassikaga on hea lihtne ja mõõdud enamvähem peast võtta, aga tänapäevased komponendid on raisk ju kõik erinevates mõõtudes - erineva sügavusega veljeprofiilid, erinevate läbimõõtudega rummud jne jne jne
Katse eksituse meetodil läheb nagu hulluks ja ega endal ei ole kõiki kodaramõõte katsetamiseks riiulist kohe võtta ka...
Vanakooli klassikaga on hea lihtne ja mõõdud enamvähem peast võtta, aga tänapäevased komponendid on raisk ju kõik erinevates mõõtudes - erineva sügavusega veljeprofiilid, erinevate läbimõõtudega rummud jne jne jne
Katse eksituse meetodil läheb nagu hulluks ja ega endal ei ole kõiki kodaramõõte katsetamiseks riiulist kohe võtta ka...
oldmoped- Moderaator
- Postituste arv : 428
Age : 54
Registration date : 05/07/2009
Re: Oldmoped: Monark
http://www.velo.clubbers.ee/ saidil leidsin minutiga sellise soovituse:
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Soobel- Kasutaja
- Postituste arv : 120
Registration date : 12/05/2009
Re: Oldmoped: Monark
kui aus olla, siis ise leidsin ka juba terve ****täie nii online's töötvaid kui ka arvutisse laaditavaid spokecalc'e
oldmoped- Moderaator
- Postituste arv : 428
Age : 54
Registration date : 05/07/2009
Re: Oldmoped: Monark
Eilse seisuga oli rattast alles täpselt niipalju:
Mida ja kuidas sellest teha, sai oma peas paika pandud tükkaega. Tõenäoliselt tuleb ikkagi enamvähem selline ratas, nagu on algselt olnud ja ka võimalikult algsete komponentidega.
Enamus alumiiniumdetaile on juba puhastatud ja poleeritud, raam veel ootab värvieemaldust ja sellele järgnevat uut värvkatet selga. Ka kogu sinna peale käiva sümboolika ja kirjade failid on juba valmis tehtud ning aasta esimestel päevadel teen klepsuringi valmis.
Loodetavasti suudan ka ilma edevaid ja hirmkalleid komponente kasutamata rattale oma käsitööoskustega piisava bling-effekti saavutada, et sellega päris häbi sõita ei ole.
Jooksude puhul sai otsustatud jääda ikkagi originaalse 27" 1-1/4 juurde. Tagaratta hub ja velg olid ise mõlemad suhteliselt heas säilivuses ning said ilusti tükkideks võetud, puhastatud, hooldatud, poleeritud ja uuesti kõik kokku laotud. Enda hinge rahustamiseks sai küll kogu kodararing uus pandud, sest vanadest olid kahjuks osad katki ning "osad uued - osad vanad" oleks jäänud ikkagi hoolikale vaatlejale silmale karjuma (ja endale hinge kriiipima).
Kuigi ka õhukummid olid terved, läksid küljepealt vanakooli jalgrattaventiili jaoks piluga metalltoruga eksemplarid tänapäevase võidusõiduventiiliga eksemplaride vastu igaksjuhuks vahetamisele - 30 aastat on ikka natukene liiga pikk aeg, et saaks sellele õhukummile ka tarbeesemena kindel olla ja lisaks ei kipu tänapäevased klapiga jalgrattaventiilid hästi vanakooli torudes õhku pidama. Vanakooli kummivoolikuge ventiile ei tahaks aga sellistes rehvides käiva rõhu alla tööle panna.
Nii imelik, kui see ka pole, sai täna ühe Haapsalu rattapoe rehvivirnast juhuslikult isegi vajaliku 25-630 (27x1-1/4x1-1/16) mõõduga rehvid leitud, mis nad tõenäoliselt omale kogematta kunagi tellinud olid ja sellega sai ka see probleem lahenduse.
Nüüd tuleb siis hakata otsima ka esiratta koostamiseks samasugust mõistlikus säilivuses või uut 36 augulist Atom'i hubi ja Weinamanni 27 1-1/4 velge või siis (mis on tunduvalt tõenäolisem) leida sarnase välimuse ja mõõduga muu tootja eksemplarid.
Mida ja kuidas sellest teha, sai oma peas paika pandud tükkaega. Tõenäoliselt tuleb ikkagi enamvähem selline ratas, nagu on algselt olnud ja ka võimalikult algsete komponentidega.
Enamus alumiiniumdetaile on juba puhastatud ja poleeritud, raam veel ootab värvieemaldust ja sellele järgnevat uut värvkatet selga. Ka kogu sinna peale käiva sümboolika ja kirjade failid on juba valmis tehtud ning aasta esimestel päevadel teen klepsuringi valmis.
Loodetavasti suudan ka ilma edevaid ja hirmkalleid komponente kasutamata rattale oma käsitööoskustega piisava bling-effekti saavutada, et sellega päris häbi sõita ei ole.
Jooksude puhul sai otsustatud jääda ikkagi originaalse 27" 1-1/4 juurde. Tagaratta hub ja velg olid ise mõlemad suhteliselt heas säilivuses ning said ilusti tükkideks võetud, puhastatud, hooldatud, poleeritud ja uuesti kõik kokku laotud. Enda hinge rahustamiseks sai küll kogu kodararing uus pandud, sest vanadest olid kahjuks osad katki ning "osad uued - osad vanad" oleks jäänud ikkagi hoolikale vaatlejale silmale karjuma (ja endale hinge kriiipima).
Kuigi ka õhukummid olid terved, läksid küljepealt vanakooli jalgrattaventiili jaoks piluga metalltoruga eksemplarid tänapäevase võidusõiduventiiliga eksemplaride vastu igaksjuhuks vahetamisele - 30 aastat on ikka natukene liiga pikk aeg, et saaks sellele õhukummile ka tarbeesemena kindel olla ja lisaks ei kipu tänapäevased klapiga jalgrattaventiilid hästi vanakooli torudes õhku pidama. Vanakooli kummivoolikuge ventiile ei tahaks aga sellistes rehvides käiva rõhu alla tööle panna.
Nii imelik, kui see ka pole, sai täna ühe Haapsalu rattapoe rehvivirnast juhuslikult isegi vajaliku 25-630 (27x1-1/4x1-1/16) mõõduga rehvid leitud, mis nad tõenäoliselt omale kogematta kunagi tellinud olid ja sellega sai ka see probleem lahenduse.
Nüüd tuleb siis hakata otsima ka esiratta koostamiseks samasugust mõistlikus säilivuses või uut 36 augulist Atom'i hubi ja Weinamanni 27 1-1/4 velge või siis (mis on tunduvalt tõenäolisem) leida sarnase välimuse ja mõõduga muu tootja eksemplarid.
oldmoped- Moderaator
- Postituste arv : 428
Age : 54
Registration date : 05/07/2009
Re: Oldmoped: Monark
Üks vihane relv on sündimas.
Velo-Clubbersis oli juttu Tahionist, väidetavalt pidi kellelgi trekiraamgi alles olema, pakuti isegi. Käed värisesid küll, aga ajasin käpad püsti - ehk on nii vihase ja haruldase aparaadi taastamiseks ka pädevamaid inimesi.
Ma siin vaatan, et oma Dürkopp"Sturmvogeli" projektigagi otsa lahti saaks tehtud...
Velo-Clubbersis oli juttu Tahionist, väidetavalt pidi kellelgi trekiraamgi alles olema, pakuti isegi. Käed värisesid küll, aga ajasin käpad püsti - ehk on nii vihase ja haruldase aparaadi taastamiseks ka pädevamaid inimesi.
Ma siin vaatan, et oma Dürkopp"Sturmvogeli" projektigagi otsa lahti saaks tehtud...
Soobel- Kasutaja
- Postituste arv : 120
Registration date : 12/05/2009
Re: Oldmoped: Monark
Avastasin raami puhastades, et MCB ehk Monark-Cerscent Bolaget on nende masinate puhul olnud vaid osade telija, konstruktori kokkupaneja ja oma siltidega varustaja, nagu läbi ajaloo paljud on teinud ja tänapäeval enamus teevad - isegi raam ei ole neil enda oma - nagu sai fikseeritud, siis esihark on Tange ja ka raam on Tange torudest aga valmistatud Campagnolo poolt.
Täna sai siis projekt esimese pisikese tõenäoliselt mõnepäevase viivituse - nimelt ei ole mul olemas kodus keermeaugust võtvat vändatõmmitsat... aga ketirattapoolset ei julge käppadega ääre tagat haaravaga eemaldama hakata - on liiga suur oht ketiratta kinnituskäpad kõveraks saada. Eks peab ootama töönärala algust, et kas mõnda tuttavat treialit tõmmitsa valmistamisega või rattamehaanikut tõmmitsa laenamisega kiusama minna.
Täna sai siis projekt esimese pisikese tõenäoliselt mõnepäevase viivituse - nimelt ei ole mul olemas kodus keermeaugust võtvat vändatõmmitsat... aga ketirattapoolset ei julge käppadega ääre tagat haaravaga eemaldama hakata - on liiga suur oht ketiratta kinnituskäpad kõveraks saada. Eks peab ootama töönärala algust, et kas mõnda tuttavat treialit tõmmitsa valmistamisega või rattamehaanikut tõmmitsa laenamisega kiusama minna.
oldmoped- Moderaator
- Postituste arv : 428
Age : 54
Registration date : 05/07/2009
Re: Oldmoped: Monark
Minuarust seda tõmmitsat müüakse ka, ehkki endale ostnud ei ole. Kõlbab paljudele markidele: Dürkopp, Diamant ja kõik tänapäevased nelikanttapiga keskjooksud.
Soobel- Kasutaja
- Postituste arv : 120
Registration date : 12/05/2009
Re: Oldmoped: Monark
mhh vändale tõmmits peaks tõesti tava-tööriist olema ja täitsa müüdav...minul on neid kaks - poldiga ja mutriga kinnitatud väntadega versioonide tarvis. veloplusist, authorist, et`st ja hobispordist saab neid kindlasti küsida/osta...park toolsil on ka versioon mis sobib mõlemale kinnitusele ccp2 (et-bike 300eeku)
author.ee`s on tõmmitsad olemas kodulelel - 215 eeku/tk
laenamisega (ccp2) on mul probleem - võtmed maal ja ise linnas, maale lähen nädala pärast!
aga igaljuhul peaks seda saama laenata mõnelt rattapoelt...hooaega pole ja võtmed peaksid olema vabamalt liikuvad!
edu!
author.ee`s on tõmmitsad olemas kodulelel - 215 eeku/tk
laenamisega (ccp2) on mul probleem - võtmed maal ja ise linnas, maale lähen nädala pärast!
aga igaljuhul peaks seda saama laenata mõnelt rattapoelt...hooaega pole ja võtmed peaksid olema vabamalt liikuvad!
edu!
suslik83- Kasutaja
- Postituste arv : 19
Registration date : 21/11/2009
Re: Oldmoped: Monark
Väikelinnas ja veel talvel ka seda loomulikult müügil ei ole, nagu ka enamus muid spetsiifilisi asju.
Õnneks sain seda eile korraks ühelt mehaanikult laenata (nagu enne pühi ka tirrivõtit) ja vända eemaldatud ning kesjooksu ilusti kätte.
Täna läks raam haavlipritsi alla ja kui veab, loodaks nädalavahetuseks ka uue värvkatte selga saada. Sildimajanduse replikad tegin igaksjuhuks juba valmis ära.
Õnneks sain seda eile korraks ühelt mehaanikult laenata (nagu enne pühi ka tirrivõtit) ja vända eemaldatud ning kesjooksu ilusti kätte.
Täna läks raam haavlipritsi alla ja kui veab, loodaks nädalavahetuseks ka uue värvkatte selga saada. Sildimajanduse replikad tegin igaksjuhuks juba valmis ära.
oldmoped- Moderaator
- Postituste arv : 428
Age : 54
Registration date : 05/07/2009
Re: Oldmoped: Monark
Raam haavlipritsis puhastatud, pehme terasharjaga üle käiatud, vajalikud kohad maskitud ja hommikul värvimisse.
Rohkem nõukogude tehnika taastamisega tegelenuna hakkas mulle seda paljast raami uurides järjest rohkem silma, kui korrektselt ja täpselt raami detailid ja kokkujootmine tehtud on.
Rohkem nõukogude tehnika taastamisega tegelenuna hakkas mulle seda paljast raami uurides järjest rohkem silma, kui korrektselt ja täpselt raami detailid ja kokkujootmine tehtud on.
oldmoped- Moderaator
- Postituste arv : 428
Age : 54
Registration date : 05/07/2009
Re: Oldmoped: Monark
Räägi sellest sildimajandamisest täpsemalt. Kuidas ja missuguste nippidega need tehtud.
Hendri
Hendri
Re: Oldmoped: Monark
Vahindra kirjutas:Räägi sellest sildimajandamisest täpsemalt. Kuidas ja missuguste nippidega need tehtud.
Hendri
https://vanaisavokk.forum.co.ee/tehniline-f2/varvikaunistuste-taastamine-t455.htm#3761
panin just mõni päev tagasi kõigi protsesside üldised kirjeldused kirja.
Eks see kõige keerulisem ja aeganõudev töö olegi selle kõige juures algfailide tekitamine - kõigepealt piisavalt mõõtmist, pildistamist ja hävinenud kirjade puhul ka mööda netti piltide otsimist, kus näha, mis ja kus olnud on. Sellele järgneb siis kõvasti joonistamistegevust arvutis. Ise olen, niipalju kui võimalik kõik tööfailid ka trüki puhul mõnes vektorprogrammis valmis teinud ja pilte ainult kavanditena ees kasutanud, lõigatavate kirjade ja shabloonide puhul aga muudmoodi ei saagi.
Eks see selline paar tunnikest õhtust nokitsemist ole selliste lihtsamat sorti asjadega, nagu konkreetne eksemplar.
Kui aus olla, siis ma ei valmistanud konkreetselt sellel masinal küljes olnud siltide täpseid replikaid vaid läksin natukene lihtsamat teed ja tegin raami sadulatoru oma mitte keskmise osa läbipaistvalt, nagu sellel masinal oli, vaid üleni valgel taustal, nagu monark osade värviskeeemide puhul kasutas, sest ei ole ka kindel, et masin täpselt algsega samasse tooni tuleb. Momendil esimene roolikannusilt kah ajutine külge läheb kuna ei olnud õiget ja värvi hästi kinnihoidvat kroomkleebist momendil riiulist võtta ja lasin ka selle koos teistega valgele vinüülile... Kuigi kerged mõtted on tekkinud, et turvakaalutlustel esimene silt ja hargi märgid trükkida mitte kroomile vaid helkurile - sellisele jalgrattale ei hakka ju ometi helkureid kuhugi külge riputama aga nii oleks natukenegi midagi valguspeegaldavat küljes olemas.
Aga eks sõiduhooaja alguseni on veel aega piisavalt katsetada.
oldmoped- Moderaator
- Postituste arv : 428
Age : 54
Registration date : 05/07/2009
Re: Oldmoped: Monark
Värvitud ja koju toodud
Lahti pakitud, kinnikaetud kohad maskidest puhastatud
Sildistatud (välja arvatud alumise raamitoru kiri MONARK, mille paigaldan lõpuks)
Nüüd edasi hakkab juba meeldivam ja põnevam osa - kokkupanek.
Siis vähemalt tekib endal tunne, et miskit juba ka ära tehtud, kui näha on, et ratas hakkab juba ratta välimust võtma.
Siiani oli ju ainult lammutamine, puhastamine ja nühkimine ja ratta asemel nurgas paar kasti rauatükke.
Eks selle komplekteerimise juures saab kindlasti üllatusi ja tagasilööke palju olema, aga õnneks veel sõiduhooaeg kaugel ka.
Lahti pakitud, kinnikaetud kohad maskidest puhastatud
Sildistatud (välja arvatud alumise raamitoru kiri MONARK, mille paigaldan lõpuks)
Nüüd edasi hakkab juba meeldivam ja põnevam osa - kokkupanek.
Siis vähemalt tekib endal tunne, et miskit juba ka ära tehtud, kui näha on, et ratas hakkab juba ratta välimust võtma.
Siiani oli ju ainult lammutamine, puhastamine ja nühkimine ja ratta asemel nurgas paar kasti rauatükke.
Eks selle komplekteerimise juures saab kindlasti üllatusi ja tagasilööke palju olema, aga õnneks veel sõiduhooaeg kaugel ka.
oldmoped- Moderaator
- Postituste arv : 428
Age : 54
Registration date : 05/07/2009
Re: Oldmoped: Monark
Väga korralik tõõ tehtud senimaani, jälgin huviga ratta lõpliku valmimist - edu!
Re: Oldmoped: Monark
oldmoped kirjutas:Eks selle komplekteerimise juures saab kindlasti üllatusi ja tagasilööke palju olema, aga õnneks veel sõiduhooaeg kaugel ka.
Esimene üllatus oli nädala alguses, kus selgus, et olen tagaratta kokku lapates valesti tsentreerinud. Eks tegu ole puhtalt oma lollusega, et raamivahel ei kontrollinud. Selle masina tagarattal ei käi velg rummu suhtes täpselt keskele vaid natukene parema ääre poole.
Eks see selline minu aeglase mõtlemise ja väheste kogemuste juures ~30 minutit ümbernokitsemist tuleb, aga õnneks tundub, et ei pea kodaraid ümbervahetama hakkama (nagu on osadel ratastel, et erinevates külgedes on lausa erineva pikkusega kodarad) vaid pääsen ainult reguleerimisega.
Ka on huvitav, et selle Rootsis toodetud raamis asuv Jaapani päritolu keskjooks on prantsuspärane - mõlema poole kausid on 35-1 ja mõlemad samapoolse keermega.
Viimati muutis seda oldmoped (Laup Apr 10, 2010 10:12 am). Kokku muudetud 1 kord
oldmoped- Moderaator
- Postituste arv : 428
Age : 54
Registration date : 05/07/2009
Re: Oldmoped: Monark
Ratas lõpuks valmis!
Eks paistab kasutamise käigus, kus ja mis olen natukene valesti arvestanud ja kust veel nokitseda tarvis.
Eks paistab kasutamise käigus, kus ja mis olen natukene valesti arvestanud ja kust veel nokitseda tarvis.
oldmoped- Moderaator
- Postituste arv : 428
Age : 54
Registration date : 05/07/2009
Re: Oldmoped: Monark
Väga kena töö tehtud.
wex- Kasutaja
- Postituste arv : 115
Age : 31
Registration date : 13/06/2009
viskoossus- Kasutaja
- Postituste arv : 113
Age : 33
Registration date : 10/12/2008
Re: Oldmoped: Monark
Ei - noh, kus ta siis paha on, ei ole jah paha!
kass- Kasutaja
- Postituste arv : 144
Registration date : 05/07/2009
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 1
Permissions in this forum:
Sa ei saa vastata siinsetele teemadele